Tips 3: Have fun!

Ha det morsomt. Det skader aldri å gi dine følgere et smil!

Tør du og din bedrift å by på dere selv i sosiale medier? Tør dere bruke humor? Er det liiiitt for skummelt å by på seg selv?

nervous-banner

 

 

 

 

 

 

Alle burde lese Richard Bransons 6 tips for using social media to screw business as usual. Jeg er spesielt tilhenger av hans siste punkt – have fun!

Når jeg har snakket om sosiale medier til  nærings- og organisasjonsliv, blir det gjerne stille i salen når jeg sier det. ”Ha det moro – bruk humor”.

Da kommer profesjonshatten på.

  • Vi må være seriøse vi, skjønner du…
  • Vi er litt spesielle vi, så…..
  • Jo, men VI kan ikke framstå slik…

Der tror jeg mange undervurderer norske Facebook-brukere. For det første er alle til stede på Facebook med sin personlige profil. Vi logger oss på som privatperson, og finnes det én universell sannhet – så er det at vi alle liker å le. Vi liker å smile.

Vi vet en del om hva som typisk deles og likes i sosiale medier. Et åpenbart nøkkelord er ”humor”. Bare tenk på hva du selv klikker liker på! Av de ti mest sette YouTube-videoene i 2013 er iallfall seks i kategorien humor/ting som får deg til å dra på smilebåndet.

Sjekk også rekka over hvem som har vunnet publikumsprisen Gullfisken – for beste annonsevideo. Er det ikke besynderlig mange humoristiske videoer her?

Og hvilken video trakk det lengste strået da Cannes Lion kåret verdens beste reklamefilm?
En morbid-morsom reklamefilm fra Australia som lister opp en rekke dumme måter å dø på, deriblant å gå uforsiktig nært togskinnene. Som var hovedbudskapet fra Metro Trains.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw]

Å få folk til å smile er også en merverdi, som jeg tidligere har skrevet om.

Vi kan gjerne le av et stunt i sosiale medier fra våre best kjente komikere. Vi forventer det fra dem.

Men når den du minst venter det fra slår til med et morsomt bilde eller en morsom status; det er da det fungerer best. Da får du wow-faktoren kombinert med humoren.

For å hente noen eksempler fra Twitter. Ikke mange jobber så tett på livets skyggeside som Oslo operasjonssentral. Av og til flesker de til med twitter-oppdateringer på rim, eller hysterisk morsomme meldinger. Se noen av de beste til høyre.

Det har gjort dem til en av landets mest fulgte Twitter-brukere, og antageligvis bidrar de mer til å bygge et godt omdømme for etaten enn noen betalt kampanje.

Skjermbilde 2014-03-18 kl. 21.53.28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eller denne Twitter-meldingen fra verdens mektigste mann da House of Cards sesong 2 ble lansert på Netflix (For uinnvidde: I House of Cards følger vi kongressmedlem Francis Underwoods i sin utspekulerte kamp for å innta Det Hvite Hus)

Skjermbilde 2014-03-18 kl. 21.44.01

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finnes morsomme eksempel fra hjemlige trakter også. Denne tweet-tråden vil jeg aldri glemme. Det gjør nok heller aldri juryen som kåret Erna Solbergs respons til fjorårets beste Twitter-melding i Norge.

ernatweet

Jeg kan også ta med et helt enkelt eksempel fra min egen arbeidsplass: Nord-Trøndelag fylkeskommune.  Vi planla pressekonferanseom om en ønsket satsing på Mære landbruksskole. En typisk møteroms-seanse, men i stedet flyttet vi i kommunikasjonsavdelingen hele seansen til grisefjøset på selve skolen. Av EN grunn. Å skape gode fotomuligheter. Desken i for eksempel Trønder-Avisa brukte førstesida og to sider på saken – fordi de fikk et eventyrlig morsomt bilde.

Når vi selv la ut bildet av vår sporty fylkesråd på vår Facebook-side, fikk vi med et knips god aktivitet.  Det er et artig bilde, som ikke krevde for mye innsats. Men å se en topp-politiker i en slik situasjon gjør et liker-fingeren hos brukerne sitter løst.

Få meg til å smile, få meg til å le – og jeg «liker» det.

maybritt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Barack Obama kan glimte til, når Erna Solberg kan, når fylkesråden i Nord-Trøndelag kan. Når Oslo-politiet kan. Hvorfor i all verden kan ikke du?

Neste gang du skriver en oppdatering – eller et skal ta et bilde – tenk LITT utradisjonelt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *