Lærebedrift

Kan humor rekruttere en lærebedrift?

Humor og video. Det er to stikkord for kampanjen «Bli lærebedrift».

I fylkeskommunen finner du et skilt med «fagopplæring». Bemannet av en gjeng ordentlige helter. Hver dag arbeider de for å rekruttere flere lærebedrifter i Nord-Trøndelag, i tillegg til at de hjelper fylkets lærlinger fram til et fagbrev eller et svennebrev.

Da jeg startet i fylkeskommunen, var det denne gjengen (inkludert to sprudlende damer fra opplæringskontor) som først inviterte meg til et møte. De ønsket økt synlighet. Ikke uten grunn. Å sørge for at vi i framtida har fagarbeidere er helt avgjørende for samfunnet vi lever i. Møtet skulle handle om «tips til redaksjonelle saker». Når møtet var ferdig hadde vi i grunn snudd opp ned på alt. Vi endte med skissen til en mangeårig markedskampanje med bruk av flere kanaler.

Redaksjonelle oppslag er bonus

Her skyter jeg raskt inn en personlig oppfatning: Å basere et årshjul for kommunikasjon på redaksjonelle oppslag, er en dristig plan. Vi bestiller ikke redaksjonelle oppslag. Pressen står fritt til å skrive om våre saker, og våre tips vil alltid bli behandlet i tråd med det generelle nyhetsbildet.

Jeg mener derfor at vi selv må ta ansvar for informasjon og kommunikasjon til våre målgrupper. I tillegg skal vi selvsagt jobbe hardt og målrettet for redaksjonelle oppslag, men i en markedsplan ser jeg på det som bonus, og ingen selvfølge.

Humor som virkemiddel

Vi valgte å satse på et enkelt budskap «Bli lærebedrift». Her skal vi vise omverdenen hvorfor det er viktig at vi alle tar del i samfunnsdugnaden med å utdanne framtidas fagarbeidere.

Kampanjen satser i hovedsak på digitale kanaler. Gjennom ulike filmer, produsert av Kindergarten i Trondheim, skal vi vise hvordan verden kunne blitt uten faglært arbeidskraft – med glimt i øyet.

Vi opprettet også en utvidet landingsside. Alt vi gjør skal lede inn til www.lærebedrift.no

Første film ble vist på alle kinoer i Nord-Trøndelag i to måneder. Den ble vist gjennom en bredt anlagt kampanje i sosiale medier. Den ble også vist på ulike nettaviser i fylket, ja, sågar på storskjermer på lokale kjøpesentre og som reklame før fotballsendinger i lokalavisa. Mulighetene er mange, om du først har en film tilgjengelig.

Nå er vi klar med film nummer 2. Filmen går allerede på nordtrønderske kinoer, og legges også ut på sosiale medier med det første.

I vår inviterte vi medielinjene ved fylkets videregående skoler til en filmkonkurranse. Lag en film over samme brief som vi allerede arbeider etter. Vi fikk inn flere gode bidrag, blant annet dette vinnerbidraget fra Robin Løvseth Mikalsen og Christoffer Kulseng-Hansen ved Olav Duun videregående skole.

Fordelen med film

Hva er fordelene med film? Der en papirannonse dør med døgnet, og en trykksak gjerne stues bort, lever filmen i ulike medier til «evig» tid. Om film har en høyere produksjonskostnad, har den desto flere bruksmuligheter.

Vi har så langt brukt filmene blant annet på:

  • Sosiale medier ( YouTube, Facebook, Instagram osv)
  • Kino
  • Nettaviser
  • Storskjermer
  • Messestands
  • Møter med ulike aktører
  • Presentasjoner på skoler
  • Og mye mer

Erfaringsmessig vet vi også at flere orker å se en film, enn å lese en trykksak. Vi lever i en visuell tidsalder, hvor vi ikke kan se vårt informasjonsarbeid isolert fra andre. Det er alltid en kamp om oppmerksomheten og vi vet at film har stor gjennomslagskraft.

Behind the scenes

Under ser du noen glimt fra opptaket til vår første film – i et grisefjøs i Verdal!

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *