Den magiske tusenlappen i Facebook

Hva kan en tusenlapp utrette i Facebook? En hel del viste det seg.

Som jeg tidligere har skrevet er Nord-Trøndelag fylkeskommune ivrig med å teste stillingsannonser i sosiale medier. Dels på grunn av annonsørens dilemma men også med bakgrunn i tidligere vellykkede forsøk – som da vi jaktet etter superhelter.

Denne gangen fikk vi spørsmål om å bistå Grong videregående skole. Skolen er en av få med egen trafikklærer ansatt. Når de skulle rekruttere ny trafikklærer, møtte de en betydelig utfordring. De fikk ikke søkere. Ingen. De annonserte i en rekke aviser både i Nord-Trøndelag, Nordland og Sør-Trøndelag – de prøvde ulike jobbportaler på nett, men av en eller annen grunn var det håndbrekket på.

Etter å ha brukt et anseelig femsifret beløp, fikk kommunikasjonsavdelingen utfordringen.

grong2A

– Kommunikasjonsavdelingen laget blant annet promotering på Facebook . Vi var veldig spent, ikke minst fordi det var midt på sommeren og ferietid, sier Eli Anita Sørensen ved Grong videregående skole.

Vi kjørte to annonser i to ulike annonsesett, mot målgrupper basert på interesser og jobbtitler, samt et svært målrettet annonsesett i en større region.

Annonsekostnad – vi startet med beskjedne 1000 kroner. Resultatet?

Skolen fikk tre kvalifiserte søkere. Vedkommende som er ansatt flytter hjem fra en helt annen kant på landet, mens en annen søker ble midlertidig engasjert for å ta unna køen.

Annonsebudskapet er gjort av min dyktige kollega Elin. Hun løftet blikket i annonsen til å handle om noe mer enn «bare» å være trafikklærer. Namdalen er et eldorado for friluftslivsinteresserte. Bolyst er ikke uvesentelig.

Annonsene i seg selv er  enkle. Gjennom målrettingen nådde vi imidlertid langt utover vår egen region med budskapet til en ekstremt lav pris.

grong1

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *